30 steden met zero-emissie zones in 2025
Om de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs te halen doet Nederland er alles aan om de CO2-uitstoot te reduceren. Een groot deel van deze uitstoot wordt veroorzaakt door vervoer/mobiliteit. Dit is de reden dat er momenteel 4 Nederlandse steden zijn die een milieuzone hebben voor personenauto’s én bestelwagens die op diesel rijden; Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Arnhem. Over minder dan 2 jaar, in 2025, zullen er zero-emissie zones ingevoerd zijn in maar liefst 30 Nederlandse steden. Wanneer je met je bedrijfswagens veel in de binnenstad moet zijn is het daarom raadzaam om niet te wachten met het verduurzamen van je wagenpark. Hoog tijd dus om nú stappen te ondernemen!
Elektrisch rijden
Inmiddels raken we steeds meer gewend aan het elektrisch rijden in een personenauto. Het aanbod wordt steeds groter, de angst of we wel genoeg stroom in de auto hebben om onze bestemming te bereiken neemt af en ook over de vraag of we wel overal en op tijd kunnen laden maken we ons minder druk. Wat niet wegneemt dat de laadinfrastructuur nog wel een boost kan gebruiken in zowel binnen- als buitenland.
Een logische volgende stap is om de pijlen nu steeds meer te richten op het elektrificeren van het bedrijfswagenpark op grijs kenteken. Het aanbod van elektrische bedrijfswagens is er. Denk aan een Volkswagen e-Crafter of de Toyota Proace Electric, uitgeroepen tot bestelauto van het jaar 2022. Echter de combinatie van de actieradius en het laadvermogen is nog niet voor alle doelgroepen voldoende. Maar daar wordt hard aan gewerkt.
Laadvermogen elektrische bedrijfswagen
Elektrische bedrijfswagens zijn over het algemeen zwaarder dan een bedrijfswagen die rijdt op brandstof. Momenteel mag je met een B-rijbewijs een auto rijden tot 3500kg, maar daar heeft de overheid wat op bedacht. De overheid voert een experiment uit met een tijdelijke vrijstelling van rijbewijs C voor elektrische bedrijfswagens. Dit betekent dat je per 1 juli in een elektrische bedrijfswagen tot 4250kg mag rijden met een B-rijbewijs. Het aanhanggewicht van 750kg is hierin meegeteld, dus je mag met deze regeling niet met een aanhanger rijden. Ook op deze manier wil de overheid het elektrisch rijden van bedrijfswagens stimuleren.
Met een elektrische bedrijfswagen reduceer je de CO2-uitstoot van je bedrijf
Ook de investering van elektrisch rijden is voor bedrijven een drempel om de overstap te maken. Het beeld is dat elektrisch rijden veel duurder is dan rijden met een brandstofauto, echter blijkt uit onderzoek van IFA en DEKRA dat al in 2020 de totale kosten van een elektrische auto, inclusief stroom, regelmatig onderhoud en reparaties 3,2% lager uitvallen dan een auto met verbrandingsmotor. Daar komt nog bij dat de overheid heeft besloten dat de BPM-vrijstelling op bedrijfswagens komt te vervallen. Dit betekent dat bedrijfswagens (diesel en benzine) aanzienlijk duurder worden en daarmee het elektrisch rijden kostentechnisch zeker een interessante opties is.
BPM-vrijstelling op bedrijfswagens vervalt
Met ingang van 1 januari 2025 wordt de vrijstelling van de belasting op personenauto’s én bestelauto’s van ondernemers beëindigd. Dit betekent dat de conventionele brandstofauto’s aanzienlijk duurder worden vanaf deze datum. De BPM wordt dan bepaald door de CO2-uitstoot. Per gram CO2-uitstoot (fabrieksopgave) betaalt de ondernemer € 66,91 aan BPM op de auto. Een gemiddelde bestelbus wordt hiermee zo’n € 12.000,- duurder. Een flinke kostenpost.
Wil je niet voor deze verrassing komen te staan, dan is het belangrijk om nú in actie te komen. De levertijden van nieuwe auto’s zijn nog steeds lang en voor je het weet wordt die bestelde auto niet geleverd in 2024, maar in januari 2025 inclusief BPM. Dus een heel stuk duurder.
Ja, ik wil mijn wagenpark elektrificeren
Subsidieregeling elektrische bedrijfswagens (SEBA)
Gelukkig is er ook goed nieuws. Dit jaar kun je als bedrijf gebruik maken van de SEBA, een subsidie tot € 5.000,- op een nieuwe elektrische bedrijfswagen. Deze subsidie is door de overheid in het leven geroepen om ook het elektrisch rijden in het bedrijfsleven te bevorderen en daarmee de CO2-uitstoot te reduceren.
Wanneer je een nieuwe elektrische bedrijfswagen koopt of wilt leasen met financial lease kan je tot € 5.000,- aanschafsubsidie krijgen. Het subsidiebedrag is maximaal € 5.000 per bedrijfsauto. Als middelgrote en grote ondernemer ontvang je met deze regeling 10% van de netto catalogusprijs bij een voertuigcategorie N1. Deze prijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties die de fabrikant of importeur aanbracht voor het kenteken is afgegeven. Bij een voertuigcategorie N2 met een maximum gewicht van 4.250 kilo ontvang je 10% van de verkoopprijs zonder btw.*
* Bron: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba
Kies je ervoor om de elektrische bedrijfswagen bij Riemersma te leasen, dan regelen wij de subsidieaanvraag. Deze subsidie geldt alleen bij financial lease.
Een elektrische bedrijfswagen leasen
Het leasen van je wagenpark kent veel voordelen. Uiteraard geldt dit ook voor het leasen van elektrische bedrijfswagens.
- Bespaar op je mobiliteitskosten
Je betaalt een vast bedrag per maand. Dit is inclusief; onderhoud, reparatiekosten, handling, verzekering en vervangend vervoer. Wagenparkbeheer is niet iets wat je er even bij doet. Door het wagenpark uit handen te geven heb jij hier geen omkijken meer naar. Je bespaart direct tijd én geld! - Volledige focus op je bedrijf
Je hoeft niet naar je wagenpark om te kijken, dus je kan je volledig focussen op de kernactiviteiten en de groei van jouw bouwbedrijf. - Altijd vervoer
Met panne langs de weg? Niet op tijd bij de klus? Weggegooid geld! Bij Riemersma Leasing ben je verzekerd van 24/7 service. Wij zorgen ervoor dat je altijd mobiel bent, er staat direct vervangend vervoer voor je klaar.
Wil je meer weten over het leasen van elektrische bedrijfswagens? Of het elektrificeren van je wagenpark? Maak vrijblijvend een afspraak met onze EV-specialist, Patrick Kavelaars, en bespreek de mogelijkheden voor jouw bedrijf.