In de dynamische en veeleisende zorgbranche is het aantrekken en behouden van gekwalificeerd zorgpersoneel een constante uitdaging voor HR-managers in de zorg. Employer branding, of met andere woorden het opbouwen van een aantrekkelijk werkgeversimago, speelt hierbij een cruciale rol. In dit artikel gaan we dieper in op de waarde van employer branding in de zorg en hoe een leaseauto een cruciale rol kan spelen bij het versterken van het werkgeversimago in de zorgbranche.
Waarom employer branding in de zorg?
De zorgbranche staat voor unieke uitdagingen als het gaat om het aantrekken van getalenteerd zorgpersoneel. Lange werktijden, hoge werkdruk en emotioneel belastende situaties zijn enkele factoren die het werven en behouden van medewerkers moeilijker maken. Een sterk employer brand kan echter het verschil maken. Het helpt zorginstellingen om op te vallen in een competitieve arbeidsmarkt en trekt potentiële werknemers aan die zich kunnen vinden in de waarden, cultuur en doelstellingen van de organisatie.
De voordelen van een sterk employer brand.
- Het aantrekken van talent
Een sterk werkgeversimago trekt talentvolle professionals aan die op zoek zijn naar een zorginstelling waar ze zich gewaardeerd en ondersteund voelen. Potentiële werknemers zullen eerder geneigd zijn om te solliciteren bij een organisatie die bekendstaat om haar goede reputatie. - Behoud van goede zorgmedewerkers
Het opbouwen van een positieve merkreputatie leidt tot een hogere retentie van medewerkers. Medewerkers die trots zijn op hun werkgever en zich verbonden voelen met de zorginstelling, zijn minder geneigd om te vertrekken en zullen zich meer inzetten voor de lange termijndoelstellingen van de zorginstelling. - Concurrentievoordeel
Een sterk employer brand geeft zorginstellingen een concurrentievoordeel bij het aantrekken van talent ten opzichte van andere zorgaanbieders. Het kan het verschil maken tussen een potentiële werknemer die voor jouw organisatie kiest of voor een concurrent.
Employer branding: hoogste prioriteit bij HR-professional in de zorg
Het is niet gek dat employer branding op dit moment bij de meeste HR-professionals in de zorg de hoogste prioriteit heeft. Er is veel zorgpersoneel nodig om alle zorg te kunnen bieden. Én daarnaast wil je dat goed zorgpersoneel ook bij jouw zorginstelling blijft werken. Mét plezier.
Employer branding kan je op veel verschillende manier vormgeven, bijvoorbeeld door het bieden van kansen voor groei en ontwikkeling en het bevorderen van een gezonde werk-privé balans. Maar ook door de unieke aspecten van je bedrijf, die je een aantrekkelijke werkgever maken, duidelijk te communiceren via verschillende kanalen. Zorg ervoor dat je werkgeversimago de waarden, missie en bedrijfscultuur van je zorginstelling weerspiegelt.
Investeer in je medewerkers. Door te laten zien dat je investeert in je zorgpersoneel vergroot je hun betrokkenheid en tevredenheid. Denk hierbij ook aan aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden voor je medewerkers.
Hoe kan een leaseauto bijdragen aan employer branding?
Een van de manieren waarop zorginstellingen hun employer brand kunnen versterken, is door aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden aan te bieden, zoals een leaseauto.
In de zorg is mobiliteit vaak essentieel. Met een leaseauto kunnen medewerkers gemakkelijk van locatie naar locatie reizen en hun taken efficiënt uitvoeren. Daarnaast is een leaseauto vaak nieuwer dan wanneer de zorgmedewerkers in een eigen auto rijden. Hierdoor kunnen de ambulante zorgmedewerkers met een veilige en comfortabele auto hun cliënten bezoeken.
Met het bieden van een leaseauto als arbeidsvoorwaarde laat de werkgever zien dat zij het belangrijk vindt dat haar medewerkers veilig hun werk uit kunnen voeren. Het toont goed werkgeverschap.
Naast een goede arbeidsvoorwaarde kun je de leaseauto’s van je zorginstelling ook inzetten om de zichtbaarheid in je werkomgeving te vergroten. Wanneer je de auto voorziet van een duidelijke en opvallende bestickering valt deze goed op. Ontdek hier het succesverhaal van De Broeder Zorgspecialisten.
Zorglease op maat: dé mobiliteitsoplossing voor de zorgbranche
Speciaal voor de zorgbranche heeft Riemersma Leasing een mobiliteitsoplossing ontwikkelt, die kan helpen bij het aantrekken én binden van medewerkers in de zorg. Zorglease op Maat is een uniek mobiliteitsconcept waarmee je op een kostenbesparende manier mobiliteit kunt aanbieden aan je zorgpersoneel, die veel ambulante kilometers maken. Zo kan deze oplossing direct meerwaarde creëren voor je bedrijfsvoering.
Wil je meer weten over het Zorglease op Maat concept? Of wil je weten of deze oplossing ook past bij jouw zorginstelling? Maak direct een afspraak en Patrick Kavelaars beantwoordt al je vragen.