Hoewel voor elektrische rijders via apps en websites veel informatie beschikbaar is over de locatie en dekkingsgraad van het laadpalen netwerk, is er een groeiende noodzaak aan meer. Meer informatie die beschikbaar moet zijn voor elektrische rijders en eenvoudig inzichtelijk is.
In het blog van vandaag meer achtergrond over deze mogelijke wetswijziging, de aanleiding en de blik op de toekomst.
Aanpassing van de wet
Stientje van Veldhoven, staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat, wil met aanpassing van de wet mogelijk maken dat alle aanbieders van laadpalen in Nederland verplicht worden om een pakket aan informatie ‘real time’ te delen met bestuurders. Dat loopt dan uiteraard veelal via andere informatiestromen, zoals apps of prijsvergelijkingssites. De aanpassing zou bevestigen dat deze data beschikbaar gesteld moet worden voor deze doeleinden.
Over welke informatie gaat dit?
Nu is vooral de locatie van laadpalen eenvoudig te vinden, wat je helpt om je route te bepalen en te kijken waar je terecht kunt voor een laadlocatie. De staatssecretaris wil echter ook inzichtelijk hebben voor rijders, actueel en onderweg, waar laadpalen vrij zijn.
Naast dat belangrijke stukje informatie, is ook de prijs een vrij te geven element en hoe snel je kunt laden zodat rijders te allen tijde op basis van informatie hun route kunnen bepalen en keuzes kunnen maken voor een locatie of aanbieders.
Waarom is dit belangrijk?
We schreven in blogs al vaker en eerder over de enorme groei in elektrisch rijden. En hoewel we procentueel gezien nog heel veel niet-elektrische auto’s op ons wegennet hebben, geven de cijfers een duidelijk beeld van groei. Een groei waar tegenover staat dat er ook laadcapaciteit moet komen om die groei te dragen. Daarvan is nu al de verwachting dat in 2021 er ruim 200 nieuwe laadpalen per werkdag zouden nodig zijn om het groeiende aantal auto’s bij te benen.
Zeker nu ook langzaam een tweedehands markt aan elektrische auto’s opkomt, zal die groei verder doorzetten. Het slim benutten van het beschikbare netwerk is dus belangrijk.
Anderzijds geldt als een van de belangrijke bezwaren van nog-niet-elektrische rijders, de drempel die zij ervaren rondom de angst niet op tijd te kunnen laden, geen laadpaal te kunnen vinden of lang te moeten wachten. De voorstellen zouden rondom die onzekerheid een hoop wegnemen, door de actuele inzichtelijkheid van informatie over beschikbaarheid, locatie, maar dus ook prijs en laadsnelheid.
De regel moet vanaf 1 juli 2021 in gaan.
Meer informatie over elektrisch rijden en je opties daarin? Ons team komt graag met je in contact.
Berichtnavigatie